Prawo nieuczciwej konkurencji, prawo własności przemysłowej, znaki towarowe
W ramach świadczonej pomocy prawnej wspieram przedsiębiorców w prawnych aspektach budowania marki i funkcjonowania przedsiębiorstwa w otoczeniu rynkowym.
Prowadzenie działalności gospodarczej wiąże się z szeregiem wyzwań, poczynając od kwestii podatkowych, prawnych czy organizacyjnych – o czym najlepiej wiedzą sami przedsiębiorcy, do których się zaliczam. Niezwykle ważna jest również analiza funkcjonowania bezpośrednich konkurentów na danym rynku. Niezależnie bowiem od sektora, można spotkać się z sytuacjami, w których działania konkurenta naruszają przepisy prawa, szczególnie ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji. W takich sytuacjach istnieje możliwość skorzystania z przewidzianych prawem form ochrony i żądania nie tylko zaniechania naruszeń czy naprawienia szkody, ale również wydania bezpodstawnie uzyskanych korzyści.
Bardzo ważnym, aczkolwiek wciąż jeszcze mało rozpowszechnionym sposobem ochrony swojej marki jest rejestracja znaku towarowego, najczęściej w postaci logo. Dzięki zarejestrowaniu znaku towarowego w Urzędzie Patentowym RP albo w Urzędzie UE ds. Własności Intelektualnej przedsiębiorca uzyskuje tzw. świadectwo ochronne, dzięki czemu dany przedsiębiorca uzyskuje wyłączne prawo do posługiwania się danym znakiem dla danego towaru czy usługi. Zastrzeżenie znaku towarowego nie tylko podnosi wartość przedsiębiorstwa (znak towarowy podlega wycenie jako wartości niematerialne i prawne), ale przede wszystkim zapewnia monopol prawny na posługiwanie się danym oznaczeniem. Podkreślenia wymaga fakt, że przed zarejestrowaniem znaku towarowego, przedsiębiorca powinien zadbać o zawarcie umowy przenoszącej autorskie prawa majątkowe do utworu (np. logo firmy). Zaniedbanie tego obowiązku może skutkować skierowaniem do przedsiębiorcy roszczeń ze strony grafika.
W ramach pomocy prawnej udzielanej przedsiębiorcą prowadzę sprawy dotyczące przejmowania klientów, naruszenia tajemnicy przedsiębiorstwa czy stosowania nieuczciwej reklamy.
Zakres spraw, m.in.:
- rejestrowanie znaków towarowych,
- sprawy o naruszenie prawa do domeny internetowej,
- sprawy o przejmowanie klientów i pracowników,
- naruszenie tajemnicy przedsiębiorstwa, np. receptur, know-how,
- sprawy o rozpowszechnianie nieprawdziwych informacji,
- sprawy o rozpowszechnianie wiadomości wprowadzających w błąd,
- roszczenia z tytułu nieuczciwej reklamy,
- naśladownictwo produktów.